Prvýkrát na kynologickom preteku

26.02.2016 21:00

Prvýkrát na kynologickom preteku

2.obranársky pretek XIX. ročníka Záhoráckej zimnej ligy kynológov sa konal 20.2.2016 na cvičisku v Gbeloch. Bolo to moje prvé fotenie takého druhu, bola to pre mňa výzva a preto som sa naň veľmi tešila. Troška som mala obavy z počasia, keďže dni predtým pršalo, no v sobotu nám vyšlo počasie krásne - nepršalo, nefúkalo a dokonca vykuklo aj slniečko. Už po príchode ma privítali milí ľudia s výborným čajom na zahriatie. Popozerala som si cvičisko, psíkov a pretek sa pomaly začínal.

 

3 kategórie preteku:

·         SVV-1 (skúška výcviku všestranného psa): Ale len poslušnosť, obrana, lebo v Gbeloch bol obranársky pretek bez stopovania. Do tejto skupiny boli zaradení piati psovodi, ktorých psy nemôžu byť mladší ako 14 mesiacov.

·         BH/VT (skúška doprovodného psa)

·         IPO-1 (Medzinárodná skúška pracovného psa): Zase len poslušnosť a obrana. Do tejto skupiny boli zaradení dvaja psovodi, ktorých psy nemôžu byť mladší ako 18 mesiacov.

Popri fotení psov zaradených do SVV-1 a IPO-1 som si ako divák najprv nevšimla žiadny rozdiel. Keď som na chvíľočku prestala fotiť, všimla som si o čo je kategória IPO-1 ťažšia. Každý pes zaradený do SVV-1 aj do IPO-1 musí ukázať ako je ovládateľný svojím psovodom. Rozdiel je vo vodidle. Psy v SVV-1 sú na vodidle, zatiaľ čo psy v IPO-1 sú bez vodidla. Ďalšie rozdiely boli viditeľné hlavne v úkonoch - cvikoch, ktoré pes musel zvládnuť. Zatiaľ, čo pes zaradený do kategórie SSV-1 musí, okrem iného, reagovať na privolanie za pochodu, počúvnuť základné povely ako sadni, ľahni, vstaň, prebehnúť kladinu, preskočiť prekážku vysokú 1 meter a urobiť aport, pes zaradený do kategórie IPO-1 musí zvládnuť naviac aport skokom a aport šplhom cez prekážku.

V tejto kategórii bol pre mňa jednoznačným víťazom Boracaybean Star heaven, aj keď sa umiestnil na druhom mieste. Bol to úžasný malý psík plemena stafordširký bulterier, ktorého väčšina ľudí pokladá za bojového. Postaral sa o množstvo zábavy pri aporte šplhom, kedy sa zastavil na vrchole dvojmetrovej prekážky a zdalo sa, že rozmýšľa či skočiť alebo nie...Nikto nevie čo sa mu práve vtedy honilo hlavou, ale bravúrne to zvládol a aport dokončil :)

BH/VT je skúška doprovodného psa - toto by mal ovládať každý pes, s ktorým vyjdete na ulicu. Pes v tejto kategórii musí reagovať na privolanie psovoda, byť pokojný pri streľbe, vydržať odloženie v ľahu a odloženie za pochodu a musí byť ovládateľný na vodidle. V tejto kategórii boli zaradení traja psíci, no bola som prekvapená, keď som uvidela plemeno Akita Inu, ktoré sa tu objaví zriedka a ešte menej sa vidí na takýchto pretekoch. Je to tvrdohlavé plemeno a výcvik je preto náročný, keď psovod musí zvládnuť aj psychiku psa. Mia sa umiestnila na krásnom 3. mieste, za čo má u mňa veľký obdiv a taktiež psovod, ktorý ukázal, že kynologické preteky nie sú len výhradou pracovných, plemien ako je nemecký ovčiak, belgický ovčiak, doberman a iné.

V priebehu preteku boli prestávky, kedy sme si všetci dopriali pripravené občerstvenie - každý podľa chuti a nálady. Bol pripravený guláš, ktorý som ochutnala aj ja a môžem povedať, že taký výborný guláš som už dlho nejedla na žiadnej akcii.

V XIX.ročníku Záhoráckej zimnej ligy kynológov sa zúčastnilo celkom 9 plemien. Toľko plemien ešte v jednom ročníku nemali. Je to zaujímavé porovnať ich výkony, ale zaujímavejšie by bolo vidieť ich pri spolu pri výcviku. Hoci pravidla (skúšobný poriadok) sú pre všetkých rovnaké, prístup musí byť individuálny podľa povahy psa.

Na ZZLK boli plemená:

1.    Akita Inu - počet 1, v kategórii IPO-1

2.   Americký Stafordširsky teriér – počet 1, v kategórii BH/VT posl.

3.   Belgický ovčiak malinois – počet 2, po jednom v kat. IPO-1 a SVV-1

4.   Boxer – počet 1, v kat. BH/VT posl.

5.    Doberman – počet 2, po jednom v kat. BH/VT posl. a IPO-1

6.   Hovawart – počet 4, z toho 1 v kat. BH/VT, 2 v kat. SVV-1 a jeden v kat. IPO-1

7.    Labrador – počet 3, z toho 1 v kat.SVV-1 a dvaja v kat. BH/VT

8.   Nemecký ovčiak – počet 7, z toho 5 v kat.SVV-1, dvaja v kat. IPO-1

9.   Stafordšírsky bulteriér – 1, v kat. IPO-1

Celý pretek sprevádzala výborná nálada, no mňa, ako fotografa akcie - aj keď bola dobre pripravená a prezentovaná, najviac zaskočila účasť divákov. Prišli psíčkari z rozličných kútov Záhoria. Bolo to výborne strávené doobedie aj pre deti, ktoré mali tú možnosť sa so psami vyfotiť a mohli sa naučiť aj čo to o psoch a ich výcviku. Chcem sa poďakovať organizátorom a pánovi Bolebruchovi za bezchybne pripravenú akciu, za to, že ma prizvali na tento pretek, kde som spoznala veľa nových ľudí a určite sa tam budem rada vracať 


Gabriela Valentovičová - fotografka